Dit kun je thuis doen om de taalontwikkeling te stimuleren:
Geef woorden aan alles wat je doet en ziet. Vertel wat je gaat doen, wat je Marley ziet doen en wat er om haar heen gebeurt.
Zing samen liedjes en lees boeken.
Gebruik goed Nederlands en geen kindertaal (‘we gaan eten’ i.p.v. ‘we gaan een hapje doen’).
Houd het ontspannen en gezellig, spelenderwijs leert ze het allermeest!
En onthoud: ieder kind is krachtig en ontwikkelt zich op zijn of haar eigen manier.
“Hannah doet altijd haar handen voor haar ogen als ze wordt weggebracht. Ze denkt dat ze verstopt is en niemand haar ziet... Iedere week herhaalt zich dit, en met evenveel enthousiasme wordt Hannah altijd onthaald door de leidsters die helemaal meegaan in haar fantasie. Bij het wegtrekken van de handen voor haar gezicht staat ze weer open voor de verrassingen van die dag. Want op de unieke locatie van de Villa is iedere dag een groot avontuur! Hannah laat zich graag onderdompelen door het spelen in de leuke en natuurlijke tuin met o.a. de waterkraan en de modder, het verven, beestjes zoeken en nog veel meer. De Villa is een heerlijke plek om te spelen, jezelf te zijn en de wereld te ontdekken!”
Villa Doomijn Zuideinde
Mijn Doomijn
Margrietjes
Sem (3,5) loopt een stukje achter zijn moeder aan op weg naar huis. Plots blijft hij staan, buigt zich voorover en roept vol verwondering: “Kijk mam, er staan margrietjes hier!” Zijn moeder is al doorgelopen. Vlug beent hij naar haar toe met een prangende vraag: “Mama, hoe klein zijn margrietjes eigenlijk als ze geboren worden?”
Praatjesmakers
Marloes Nagelhout
Vanuit de gemiddelden zou Marley al zinnen van 2 tot 3 woorden moeten zeggen, maar gelukkig voelt ze deze druk niet! Durf zelf deze druk ook los te laten; kijk naar de gehele ontwikkeling van Marley en focus niet alleen op de taalontwikkeling. Zijn er wellicht andere ontwikkelingsgebieden waar zij eerst haar focus op legt? Het kan ook goed zijn dat Marley nog niet zo ver is in haar taalontwikkeling zonder dat daar een reden voor is.
Het is goed om eventueel een aantal zaken uit te sluiten: kan Marley goed horen? Heeft ze regelmatig een oorontsteking? Dat kunnen oorzaken zijn waardoor de taalontwikkeling wat later op gang komt. Soms heeft een taalachterstand uiteindelijk een medische reden.
In 5% van de gevallen is er sprake van een taalontwikkelingsstoornis (TOS). Daar word je mee geboren, het is genetisch bepaald. Voor kinderen met een TOS is het moelijker om taal te leren begrijpen en te gebruiken.
“Ieder kind ontwikkelt zich op zijn of haar eigen tempo. Waar de een met 11 maanden begint met lopen, loopt de ander met 1,5 jaar. En waar het ene kind al snel de eerste woordjes zegt, brabbelt de ander nog. Hoe meer je kinderen gaat vergelijken, hoe meer verschil je gaat zien.
Bij Doomijn geloven we erin dat ieder kind krachtig is. Kinderen leven in het moment en zijn niet afhankelijk van prestatiedoelen om te ontwikkelen en te leren. Dit gaat op hun eigen manier en eigen tempo. Een kind verwondert zich over nieuwe ervaringen en geniet van het moment, zonder zich af te vragen of het goed presteert.
De vraag is deze keer van de moeder van Marley (2,5 jaar):
“Mijn dochter zegt nog niet zoveel. Het zoontje van de buurvrouw (3 jaar) hoor ik al hele zinnen zeggen als we in de tuin zijn. En nou zei mijn nicht laatst ook al ‘’Marley zou eigenlijk al zinnen van 3 woorden moeten kunnen maken hoor’. Ik heb wel het idee dat Marley alles begrijpt wat ik zeg. Moet ik mij hier nu zorgen over gaan maken?”
PKO weet raad
Op de afdeling Pedagogiek, Kwaliteit en Ontwikkeling (PKO) van Doomijn werken experts in alle soorten en maten. Van muziek tot activiteit, en van voeding tot veiligheid; de collega’s van PKO weten raad met iedere opvoedvraag!
De kinderkrabbels zijn dit keer in 3D: de mooie creaties van ‘loose parts’ en klei van de peuters van KDV Betelgeuze in Lemmer verdienen zeker een plekje in deze rubriek!
Kinderkrabbels
Onze digitale brievenbus zit vol met verwonderende verhalen, onopgeloste opvoedvragen en kunstige kindertekeningen. Heb jij ook een vraag, foto of grappige uitspraak van je kind? Mail ‘m naar content@doomijn.nl en wie weet zie je jouw inzending terug in deze rubriek.
Post voor Doomijn
Margrietjes
Sem (3,5) loopt een stukje achter zijn moeder aan op weg naar huis. Plots blijft hij staan, buigt zich voorover en roept vol verwondering: “Kijk mam, er staan margrietjes hier!” Zijn moeder is al doorgelopen. Vlug beent hij naar haar toe met een prangende vraag: “Mama, hoe klein zijn margrietjes eigenlijk als ze geboren worden?”
Praatjesmakers
Dit kun je thuis doen om de taalontwikkeling te stimuleren:
Geef woorden aan alles wat je doet en ziet. Vertel wat je gaat doen, wat je Marley ziet doen en wat er om haar heen gebeurt.
Zing samen liedjes en lees boeken.
Gebruik goed Nederlands en geen kindertaal (‘we gaan eten’ i.p.v. ‘we gaan een hapje doen’).
Houd het ontspannen en gezellig, spelenderwijs leert ze het allermeest!
En onthoud: ieder kind is krachtig en ontwikkelt zich op zijn of haar eigen manier.
Vanuit de gemiddelden zou Marley al zinnen van 2 tot 3 woorden moeten zeggen, maar gelukkig voelt ze deze druk niet! Durf zelf deze druk ook los te laten; kijk naar de gehele ontwikkeling van Marley en focus niet alleen op de taalontwikkeling. Zijn er wellicht andere ontwikkelingsgebieden waar zij eerst haar focus op legt? Het kan ook goed zijn dat Marley nog niet zo ver is in haar taalontwikkeling zonder dat daar een reden voor is.
Het is goed om eventueel een aantal zaken uit te sluiten: kan Marley goed horen? Heeft ze regelmatig een oorontsteking? Dat kunnen oorzaken zijn waardoor de taalontwikkeling wat later op gang komt. Soms heeft een taalachterstand uiteindelijk een medische reden.
In 5% van de gevallen is er sprake van een taalontwikkelingsstoornis (TOS). Daar word je mee geboren, het is genetisch bepaald. Voor kinderen met een TOS is het moelijker om taal te leren begrijpen en te gebruiken.
“Ieder kind ontwikkelt zich op zijn of haar eigen tempo. Waar de een met 11 maanden begint met lopen, loopt de ander met 1,5 jaar. En waar het ene kind al snel de eerste woordjes zegt, brabbelt de ander nog. Hoe meer je kinderen gaat vergelijken, hoe meer verschil je gaat zien.
Bij Doomijn geloven we erin dat ieder kind krachtig is. Kinderen leven in het moment en zijn niet afhankelijk van prestatiedoelen om te ontwikkelen en te leren. Dit gaat op hun eigen manier en eigen tempo. Een kind verwondert zich over nieuwe ervaringen en geniet van het moment, zonder zich af te vragen of het goed presteert.
De vraag is deze keer van de moeder van Marley (2,5 jaar):
“Mijn dochter zegt nog niet zoveel. Het zoontje van de buurvrouw (3 jaar) hoor ik al hele zinnen zeggen als we in de tuin zijn. En nou zei mijn nicht laatst ook al ‘’Marley zou eigenlijk al zinnen van 3 woorden moeten kunnen maken hoor’. Ik heb wel het idee dat Marley alles begrijpt wat ik zeg. Moet ik mij hier nu zorgen over gaan maken?”
“Hannah doet altijd haar handen voor haar ogen als ze wordt weggebracht. Ze denkt dat ze verstopt is en niemand haar ziet... Iedere week herhaalt zich dit, en met evenveel enthousiasme wordt Hannah altijd onthaald door de leidsters die helemaal meegaan in haar fantasie. Bij het wegtrekken van de handen voor haar gezicht staat ze weer open voor de verrassingen van die dag. Want op de unieke locatie van de Villa is iedere dag een groot avontuur! Hannah laat zich graag onderdompelen door het spelen in de leuke en natuurlijke tuin met o.a. de waterkraan en de modder, het verven, beestjes zoeken en nog veel meer. De Villa is een heerlijke plek om te spelen, jezelf te zijn en de wereld te ontdekken!”
Villa Doomijn Zuideinde
Mijn Doomijn
Marloes Nagelhout
Op de afdeling Pedagogiek, Kwaliteit en Ontwikkeling (PKO) van Doomijn werken experts in alle soorten en maten. Van muziek tot activiteit, en van voeding tot veiligheid; de collega’s van PKO weten raad met iedere opvoedvraag!
PKO weet raad
De kinderkrabbels zijn dit keer in 3D: de mooie creaties van ‘loose parts’ en klei van de peuters van KDV Betelgeuze in Lemmer verdienen zeker een plekje in deze rubriek!
Kinderkrabbels
Onze digitale brievenbus zit vol met verwonderende verhalen, onopgeloste opvoedvragen en kunstige kindertekeningen. Heb jij ook een vraag, foto of grappige uitspraak van je kind? Mail ‘m naar content@doomijn.nl en wie weet zie je jouw inzending terug in deze rubriek.
Post voor Doomijn