“De eerste dag naar school en naar de buitenschoolse opvang was voor Juune vooral iets waar ze erg naar uitkeek, maar ook wel een beetje spannend. Door haar grote zus kent ze de school en de bso al wel, en zelfs al haar juffen. Dat maakte het wel een heel stuk makkelijker. Hand in hand met haar zus stapte ze - getooid met haar spiksplinternieuwe ijsjes rugtas - heel dapper de drempel over. Maren had al verteld dat het heel leuk is op de bso, want “ze hebben daar ook Barbies”. En het was ook leuk, want ik haalde een heel enthousiaste en blije dochter op. Nu vraagt ze elke ochtend bij het ontbijt: “mag ik ook naar school?” En bij het antwoord “ja” komt er een grote glimlach op haar gezicht.”

Rolien 

Bso Rijnlaan Zwolle

Mijn Doomijn

Frans 

Tijdens onze vakantie checken wij in bij het hotel in Frankrijk. Terwijl ik in mijn beste Frans onze gegevens doorgeef, vraagt mijn dochter Liz (4,5 jaar) “Mama, als jullie zo gek tegen elkaar praten, dan verstaan jullie elkaar toch helemaal niet?”

Praatjesmakers

Désirée Dobma 

Pedagogisch Coach en -Beleidsmedewerker

De omgeving geschikt maken, tijd en gelegenheid bieden en ruimte geven aan de zelfstandigheid van Sanne is de volgende stap. Zorg voor kleding die ze makkelijk aan en uit kan doen. Dat geldt ook voor het luierbroekje. Zo kan ze zichzelf leren verschonen. Mocht Sanne laten zien dat ze juist nu (net als haar babybroertje) behoefte heeft aan hulp hierbij, geef daar dan aan toe en werk langzaam weer toe naar meer zelfstandigheid.

Benoem wat je ziet bij jouw dochter, zo ook de momenten dat ze zich ontlast. Voor zindelijkheid is het namelijk een basisvoorwaarde dat een kind voelt dat dit staat te gebeuren en er een wc-gang nodig is. Vraag op vaste momenten (bijvoorbeeld na het slapen, na het eten of voor vertrek) of ze nog even op de wc wil zitten. Bij Doomijn vinden we een beloningssysteem geen goed idee; als een plasje even niet lukt, loopt het kind erkenning mis terwijl het wel moeite heeft gedaan.

Probeer met de school goede afspraken te maken, die voor alle partijen haalbaar zijn. De leerkracht kan Sanne wellicht op dezelfde momenten even wijzen op een toiletgang. Kijk of er een mogelijkheid is voor hulp bij verschonen na een ‘grote boodschap’. Blijf vertrouwen hebben, dan krijgt zij dat vanzelf ook! En kinderen leren van elkaar vaak nog het meest. Grote kans dat Sanne, net als de andere kleuters, binnen de kortste keren de weg naar de wc weet te vinden en jullie je kunnen verwonderen over jullie kleine grote meid!”


“Allereerst: van harte gefeliciteerd met de komst van het broertje van Sanne! Tel daarbij de overgang naar de basisschool bij op, dan zien we enorm veel verandering in jullie gezin en daarmee in het leven van Sanne.

We begrijpen dat de leerkracht van school het liefst ziet dat jouw kind zindelijk is, want door de grootte van een gemiddelde kleutergroep is verschonen lastig. Toch zien wij dwingen of zogenoemde ‘zindelijkheidstraining’ niet als dé manier. We geloven dat kinderen in het moment leven en niet afhankelijk zijn van prestatiedoelen om te ontwikkelen en leren. Als de omstandigheden er zijn, en Sanne er aan toe is, zal ze vanzelf stappen gaan maken.

Het is belangrijk om uit te sluiten dat er geen medische zaken spelen die maken dat Sanne bijvoorbeeld niet aanvoelt wanneer ze urine of ontlasting kwijt moet. Hier kun je bij je huisarts of het consultatiebureau een vraag over stellen. Mocht dat niet het geval zijn, dan kun je erop vertrouwen dat dit goed komt. Bij grote veranderingen komt het vaak voor dat kinderen een kleine terugval in ontwikkeling laten zien. De zindelijkheid is dan vaak het eerste dat opvalt.

Het is het allerbelangrijkst dat je Sanne een gevoel van veiligheid en vertrouwen geeft. Dan is de kans erg groot dat het vanzelf goed komt!

Geef haar bewust ook apart aandacht en veel lichamelijke nabijheid. Als Sanne weet dat jij beschikbaar bent als dat nodig is – en af en toe even bij jou kan ‘bijtanken’ – zal ze weer zelf op ontdekking gaan. Kijk naar wat zij nodig heeft: wil ze jou en de baby kopiëren? Neem haar dan mee in de dagelijkse handelingen rond voeden en verschonen, misschien wel met een mooie pop. Wil jouw dochter juist wat vaker samen een boekje lezen of knuffelen? Maak hier dan ruimte voor.


De moeder van Sanne (3 jaar) maakt zich zorgen over het zindelijk naar de basisschool gaan:

“Mijn dochter wordt eind deze maand 4 jaar. Bij het gesprek op de basisschool gaf de leerkracht aan dat het de bedoeling is dat Sanne dan zindelijk is. Daar zijn we hard mee bezig, maar ze kan nog niet altijd zonder luier. En helemaal nu haar broertje geboren is, wil ze haar luier vaker weer om. Hoe ga ik daarmee om?”


PKO weet raad

Op de afdeling Pedagogiek, Kwaliteit en Ontwikkeling (PKO) van Doomijn werken experts in alle soorten en maten. Van muziek tot activiteit, en van voeding tot veiligheid; de collega’s van PKO weten raad met iedere opvoedvraag!

Bij bso Sterrenpret maakten de kinderen een tekening van zichzelf. Kan jij het je nog herinneren? Je allereerste échte tekening toen je op school zat? Een bolletje boven, een bolletje onder (met vaak een hele grote navel), twee harkjes aan de zijkant en helemaal uit proportie. Maar dat geeft niet. Het levert namelijk de mooiste creaties op!

Kinderkrabbels

Onze digitale brievenbus zit vol met verwonderende verhalen, onopgeloste opvoedvragen en kunstige kindertekeningen. Heb jij ook een vraag, foto of grappige uitspraak van je kind? Mail ‘m naar content@doomijn.nl en wie weet zie je jouw inzending terug in deze rubriek.

Post voor Doomijn

“De eerste dag naar school en naar de buitenschoolse opvang was voor Juune vooral iets waar ze erg naar uitkeek, maar ook wel een beetje spannend. Door haar grote zus kent ze de school en de bso al wel, en zelfs al haar juffen. Dat maakte het wel een heel stuk makkelijker. Hand in hand met haar zus stapte ze - getooid met haar spiksplinternieuwe ijsjes rugtas - heel dapper de drempel over. Maren had al verteld dat het heel leuk is op de bso, want “ze hebben daar ook Barbies”. En het was ook leuk, want ik haalde een heel enthousiaste en blije dochter op. Nu vraagt ze elke ochtend bij het ontbijt: “mag ik ook naar school?” En bij het antwoord “ja” komt er een grote glimlach op haar gezicht.”

Rolien 

Bso Rijnlaan Zwolle

Mijn Doomijn

Frans 

Tijdens onze vakantie checken wij in bij het hotel in Frankrijk. Terwijl ik in mijn beste Frans onze gegevens doorgeef, vraagt mijn dochter Liz (4,5 jaar) “Mama, als jullie zo gek tegen elkaar praten, dan verstaan jullie elkaar toch helemaal niet?”

Praatjesmakers

De omgeving geschikt maken, tijd en gelegenheid bieden en ruimte geven aan de zelfstandigheid van Sanne is de volgende stap. Zorg voor kleding die ze makkelijk aan en uit kan doen. Dat geldt ook voor het luierbroekje. Zo kan ze zichzelf leren verschonen. Mocht Sanne laten zien dat ze juist nu (net als haar babybroertje) behoefte heeft aan hulp hierbij, geef daar dan aan toe en werk langzaam weer toe naar meer zelfstandigheid.

Benoem wat je ziet bij jouw dochter, zo ook de momenten dat ze zich ontlast. Voor zindelijkheid is het namelijk een basisvoorwaarde dat een kind voelt dat dit staat te gebeuren en er een wc-gang nodig is. Vraag op vaste momenten (bijvoorbeeld na het slapen, na het eten of voor vertrek) of ze nog even op de wc wil zitten. Bij Doomijn vinden we een beloningssysteem geen goed idee; als een plasje even niet lukt, loopt het kind erkenning mis terwijl het wel moeite heeft gedaan.

Probeer met de school goede afspraken te maken, die voor alle partijen haalbaar zijn. De leerkracht kan Sanne wellicht op dezelfde momenten even wijzen op een toiletgang. Kijk of er een mogelijkheid is voor hulp bij verschonen na een ‘grote boodschap’. Blijf vertrouwen hebben, dan krijgt zij dat vanzelf ook! En kinderen leren van elkaar vaak nog het meest. Grote kans dat Sanne, net als de andere kleuters, binnen de kortste keren de weg naar de wc weet te vinden en jullie je kunnen verwonderen over jullie kleine grote meid!”


“Allereerst: van harte gefeliciteerd met de komst van het broertje van Sanne! Tel daarbij de overgang naar de basisschool bij op, dan zien we enorm veel verandering in jullie gezin en daarmee in het leven van Sanne.

We begrijpen dat de leerkracht van school het liefst ziet dat jouw kind zindelijk is, want door de grootte van een gemiddelde kleutergroep is verschonen lastig. Toch zien wij dwingen of zogenoemde ‘zindelijkheidstraining’ niet als dé manier. We geloven dat kinderen in het moment leven en niet afhankelijk zijn van prestatiedoelen om te ontwikkelen en leren. Als de omstandigheden er zijn, en Sanne er aan toe is, zal ze vanzelf stappen gaan maken.

Het is belangrijk om uit te sluiten dat er geen medische zaken spelen die maken dat Sanne bijvoorbeeld niet aanvoelt wanneer ze urine of ontlasting kwijt moet. Hier kun je bij je huisarts of het consultatiebureau een vraag over stellen. Mocht dat niet het geval zijn, dan kun je erop vertrouwen dat dit goed komt. Bij grote veranderingen komt het vaak voor dat kinderen een kleine terugval in ontwikkeling laten zien. De zindelijkheid is dan vaak het eerste dat opvalt.

Het is het allerbelangrijkst dat je Sanne een gevoel van veiligheid en vertrouwen geeft. Dan is de kans erg groot dat het vanzelf goed komt!

Geef haar bewust ook apart aandacht en veel lichamelijke nabijheid. Als Sanne weet dat jij beschikbaar bent als dat nodig is – en af en toe even bij jou kan ‘bijtanken’ – zal ze weer zelf op ontdekking gaan. Kijk naar wat zij nodig heeft: wil ze jou en de baby kopiëren? Neem haar dan mee in de dagelijkse handelingen rond voeden en verschonen, misschien wel met een mooie pop. Wil jouw dochter juist wat vaker samen een boekje lezen of knuffelen? Maak hier dan ruimte voor.


Désirée Dobma 

Pedagogisch Coach en -Beleidsmedewerker

“Mijn dochter wordt eind deze maand 4 jaar. Bij het gesprek op de basisschool gaf de leerkracht aan dat het de bedoeling is dat Sanne dan zindelijk is. Daar zijn we hard mee bezig, maar ze kan nog niet altijd zonder luier. En helemaal nu haar broertje geboren is, wil ze haar luier vaker weer om. Hoe ga ik daarmee om?”


De moeder van Sanne (3 jaar) maakt zich zorgen over het zindelijk naar de basisschool gaan:

Op de afdeling Pedagogiek, Kwaliteit en Ontwikkeling (PKO) van Doomijn werken experts in alle soorten en maten. Van muziek tot activiteit, en van voeding tot veiligheid; de collega’s van PKO weten raad met iedere opvoedvraag!

PKO weet raad

Kinderkrabbels

Onze digitale brievenbus zit vol met verwonderende verhalen, onopgeloste opvoedvragen en kunstige kindertekeningen. Heb jij ook een vraag, foto of grappige uitspraak van je kind? Mail ‘m naar content@doomijn.nl en wie weet zie je jouw inzending terug in deze rubriek.

Post voor Doomijn