Paula ten Hove

Tijdens het jaarlijkse zomerfeest bijvoorbeeld; buiten genieten van zelfgemaakt eten en de kinderen die zich vermaken in de zon. Heerlijk! En wat was mijn zoon trots op zijn Pietendiploma na de Sinterklaasviering. Ook toen deze activiteiten even niet mogelijk waren in de coronatijd, slaagden de medewerkers er tóch in om aandacht aan de kinderen te besteden. Van leuke filmpjes met een voorleesverhaal of yoga-oefening tot een cadeautje met een persoonlijke boodschap. Wij zijn blij met kinderdagverblijf Rijnlaan!”

“Vier maanden oud waren ze toen ik hen voor het eerst naar kinderdagverblijf Rijnlaan bracht. Inmiddels is mijn dochter zes jaar en gaat ze naar de bso. Mijn zoontje is nu drie jaar en gaat nog altijd met veel plezier! De pedagogisch medewerkers doen elke dag hun best een vertrouwde omgeving en een luisterend oor te bieden. Daardoor voelen mijn kinderen zich vrij en welkom.

Tijdens een werkdag kan ik mijn kinderen volgen via de ouderapp. Wat is het fijn om dan een foto van lachende kinderen te krijgen! Samen heerlijk buitenspelen, mijn zoon met zijn handjes vol klodders verf of prachtige filmpjes van yoga of dans. Als ouder word je echt betrokken en krijg je een leuke indruk hoe je kind zich vermaakt op het kinderdagverblijf.

Kinderdagverblijf Rijnlaan

Mijn Doomijn

Rook

KDV Thorbeckelaan - Assen

Pedagogisch Medewerker Moniek spuit in de badkamer even wat deodorant onder haar oksels. Een meisje (3) komt binnenlopen en roept verschrikt“Er komt rook onder je armen vandaan!”. 

Praatjesmakers

Alies (6):

“Als ik nieuw speelgoed wil, moet ik altijd meehelpen met de helft van het geld. Dan spaar ik door heel veel klusjes te doen en mensen te helpen. Mijn Barbie waar ik nooit mee speelde, heb ik weggegeven aan een ander meisje. Als er geen speelgoed is, doe ik gewoon spelletjes zónder speelgoed, zoals verstoppertje of tikkertje. Ik heb niks nodig om me te vermaken!”

Enrum (6):

“Ik verstop mijn speelgoed héél goed zodat ik er niet meer aan denk. En dan vind ik het ineens weer! Als ik mijn speelgoed niet meer leuk vind, geef ik het aan kleine kinderen, dan kunnen zij ermee spelen als ze groot genoeg zijn.”

Tip 3: buitenspelen

Buiten vind je oneindig veel spelmogelijkheden: water, zand, stenen, bosjes, spannende paadjes, plekken om hutten te bouwen en om natuurlijke materialen te vinden. Naast de ‘loose parts’ kan je echte materialen toevoegen. Denk aan: potten, pannen, gereedschap, een oude fietsband, buizen, doeken, knijpers, emmers en teilen, pollepels en nog veel meer. Gegarandeerd speelplezier!

Tip 2: loose parts

Kijk daarnaast eens goed naar het speelgoed. Wat voor speelgoed is het en daagt het jouw kind uit? Is het iets waar het zich over verwondert? Bij Doomijn geloven wij in de kracht van echte materialen en ‘loose parts’, dat zijn losse onderdelen of voorwerpen die kinderen op oneindig veel manieren kunnen gebruiken in hun spel. Denk hierbij aan kurken, stukjes stof, dozen en verpakkingsmateriaal, linten, bakjes, veertjes, schelpen of snippers. Door gebruik te maken van dat soort materialen prikkel je de creativiteit van jouw kind en zul je zien dat er meer betrokkenheid is en hij langer speelt.

Tip 1: doseren

Om ervoor te zorgen dat jouw kind niet zo snel is uitgekeken op speelgoed, is het belangrijk het speelgoed te doseren. Als er teveel speelgoed beschikbaar is weet jouw kind niet meer waar hij mee kan gaan spelen. Bied het speelgoed gedoseerd aan en berg de rest van het speelgoed op. Wissel het speelgoed regelmatig, zodat het ‘nieuwe’ speelgoed blijft verwonderen.

Marloes Nagelhout 

– Pedagogisch Coach:

Spelen is méér dan spelen met speelgoed; als je uitgaat van wat een kind allemaal al in zich heeft, is overal uitdaging te vinden. Een kind is van nature nieuwsgierig en kijkt met een open houding naar de wereld. Verwonderkracht, noemen we dat bij Doomijn. Kinderen hebben een innerlijke drijfveer om te leren en te ontwikkelen. Dat doet het kind door te spelen. Een spelend kind kiest zelf wat het wil doen, neemt initiatief om te spelen en heeft geen doel. Het kind heeft plezier en laat een hoge betrokkenheid (ofwel concentratie) zien. Door spel leren kinderen samenwerken, verantwoordelijkheid dragen, communiceren en ze leren de wereld steeds beter begrijpen. Daarom is spelen zó belangrijk!

De vraag is deze keer:

“Mijn kind heeft een hele berg speelgoed, maar is altijd binnen de kortste keren op iets uitgekeken. Hoe zorg ik dat we niet steeds iets nieuws hoeven te kopen en hij tóch uitgedaagd blijft?”

PKO weet raad

Op de afdeling Pedagogiek, Kwaliteit en Ontwikkeling (PKO) van Doomijn werken experts in alle soorten en maten. Van muziek tot activiteit, en van voeding tot veiligheid; de collega’s van PKO weten raad met iedere opvoedvraag!

Bij bso Zalmkolk en de Stokmeesterslaan maakten de kinderen harmonicatekeningen. Ken jij het nog? Vouw een A4tje in drieën en teken een hoofd in het eerste vak. Vouw het papier om en geef het door. De ander tekent een romp en geeft het papier weer gevouwen door aan degene die tot slot de benen tekent. Je ziet niet wat de ander getekend heeft, dat levert verwonderende resultaten op!

Kinderkrabbels

Onze digitale brievenbus zit vol met verwonderende verhalen, onopgeloste opvoedvragen en kunstige kindertekeningen. Heb jij ook een vraag, foto of grappige uitspraak van je kind? Mail ‘m naar communicatie@doomijn.nl en wie weet zie je jouw inzending terug in deze rubriek.

Post voor Doomijn

Paula ten Hove

Tijdens het jaarlijkse zomerfeest bijvoorbeeld; buiten genieten van zelfgemaakt eten en de kinderen die zich vermaken in de zon. Heerlijk! En wat was mijn zoon trots op zijn Pietendiploma na de Sinterklaasviering. Ook toen deze activiteiten even niet mogelijk waren in de coronatijd, slaagden de medewerkers er tóch in om aandacht aan de kinderen te besteden. Van leuke filmpjes met een voorleesverhaal of yoga-oefening tot een cadeautje met een persoonlijke boodschap. Wij zijn blij met kinderdagverblijf Rijnlaan!”

“Vier maanden oud waren ze toen ik hen voor het eerst naar kinderdagverblijf Rijnlaan bracht. Inmiddels is mijn dochter zes jaar en gaat ze naar de bso. Mijn zoontje is nu drie jaar en gaat nog altijd met veel plezier! De pedagogisch medewerkers doen elke dag hun best een vertrouwde omgeving en een luisterend oor te bieden. Daardoor voelen mijn kinderen zich vrij en welkom.

Tijdens een werkdag kan ik mijn kinderen volgen via de ouderapp. Wat is het fijn om dan een foto van lachende kinderen te krijgen! Samen heerlijk buitenspelen, mijn zoon met zijn handjes vol klodders verf of prachtige filmpjes van yoga of dans. Als ouder word je echt betrokken en krijg je een leuke indruk hoe je kind zich vermaakt op het kinderdagverblijf.

Kinderdagverblijf Rijnlaan

Mijn Doomijn

Rook

KDV Thorbeckelaan - Assen

Pedagogisch Medewerker Moniek spuit in de badkamer even wat deodorant onder haar oksels. Een meisje (3) komt binnenlopen en roept verschrikt“Er komt rook onder je armen vandaan!”. 

Praatjesmakers

Tip 3: buitenspelen

Buiten vind je oneindig veel spelmogelijkheden: water, zand, stenen, bosjes, spannende paadjes, plekken om hutten te bouwen en om natuurlijke materialen te vinden. Naast de ‘loose parts’ kan je echte materialen toevoegen. Denk aan: potten, pannen, gereedschap, een oude fietsband, buizen, doeken, knijpers, emmers en teilen, pollepels en nog veel meer. Gegarandeerd speelplezier!

Alies (6):

“Als ik nieuw speelgoed wil, moet ik altijd meehelpen met de helft van het geld. Dan spaar ik door heel veel klusjes te doen en mensen te helpen. Mijn Barbie waar ik nooit mee speelde, heb ik weggegeven aan een ander meisje. Als er geen speelgoed is, doe ik gewoon spelletjes zónder speelgoed, zoals verstoppertje of tikkertje. Ik heb niks nodig om me te vermaken!”

Enrum (6):

“Ik verstop mijn speelgoed héél goed zodat ik er niet meer aan denk. En dan vind ik het ineens weer! Als ik mijn speelgoed niet meer leuk vind, geef ik het aan kleine kinderen, dan kunnen zij ermee spelen als ze groot genoeg zijn.”

Tip 2: loose parts

Kijk daarnaast eens goed naar het speelgoed. Wat voor speelgoed is het en daagt het jouw kind uit? Is het iets waar het zich over verwondert? Bij Doomijn geloven wij in de kracht van echte materialen en ‘loose parts’, dat zijn losse onderdelen of voorwerpen die kinderen op oneindig veel manieren kunnen gebruiken in hun spel. Denk hierbij aan kurken, stukjes stof, dozen en verpakkingsmateriaal, linten, bakjes, veertjes, schelpen of snippers. Door gebruik te maken van dat soort materialen prikkel je de creativiteit van jouw kind en zul je zien dat er meer betrokkenheid is en hij langer speelt.

Tip 1: doseren

Om ervoor te zorgen dat jouw kind niet zo snel is uitgekeken op speelgoed, is het belangrijk het speelgoed te doseren. Als er teveel speelgoed beschikbaar is weet jouw kind niet meer waar hij mee kan gaan spelen. Bied het speelgoed gedoseerd aan en berg de rest van het speelgoed op. Wissel het speelgoed regelmatig, zodat het ‘nieuwe’ speelgoed blijft verwonderen.

Marloes Nagelhout 

– Pedagogisch Coach:

Spelen is méér dan spelen met speelgoed; als je uitgaat van wat een kind allemaal al in zich heeft, is overal uitdaging te vinden. Een kind is van nature nieuwsgierig en kijkt met een open houding naar de wereld. Verwonderkracht, noemen we dat bij Doomijn. Kinderen hebben een innerlijke drijfveer om te leren en te ontwikkelen. Dat doet het kind door te spelen. Een spelend kind kiest zelf wat het wil doen, neemt initiatief om te spelen en heeft geen doel. Het kind heeft plezier en laat een hoge betrokkenheid (ofwel concentratie) zien. Door spel leren kinderen samenwerken, verantwoordelijkheid dragen, communiceren en ze leren de wereld steeds beter begrijpen. Daarom is spelen zó belangrijk!

De vraag is deze keer:

“Mijn kind heeft een hele berg speelgoed, maar is altijd binnen de kortste keren op iets uitgekeken. Hoe zorg ik dat we niet steeds iets nieuws hoeven te kopen en hij tóch uitgedaagd blijft?”

Op de afdeling Pedagogiek, Kwaliteit en Ontwikkeling (PKO) van Doomijn werken experts in alle soorten en maten. Van muziek tot activiteit, en van voeding tot veiligheid; de collega’s van PKO weten raad met iedere opvoedvraag!

PKO weet raad

Bij bso Zalmkolk en de Stokmeesterslaan maakten de kinderen harmonicatekeningen. Ken jij het nog? Vouw een A4tje in drieën en teken een hoofd in het eerste vak. Vouw het papier om en geef het door. De ander tekent een romp en geeft het papier weer gevouwen door aan degene die tot slot de benen tekent. Je ziet niet wat de ander getekend heeft, dat levert verwonderende resultaten op!

Kinderkrabbels

Onze digitale brievenbus zit vol met verwonderende verhalen, onopgeloste opvoedvragen en kunstige kindertekeningen. Heb jij ook een vraag, foto of grappige uitspraak van je kind? Mail ‘m naar communicatie@doomijn.nl en wie weet zie je jouw inzending terug in deze rubriek.

Post voor Doomijn